MALE PORODIČNE MAKEDONSKE VINARIJE TRASIRAJU PUT KA NOVOM ISKUSTVU VINSKOG TURIZMA

“Jedan svetski novinar me je pitao: ‘Kakav vam je ovo melos?’.
Ja sam mu odgovorio: ‘Popij čašu vina, ima da ti bude sve jasno’.
I stvarno, čovek je za dvadeset minuta shvatio ko smo, šta smo i kako živimo.”
Ovim rečima je direktor Agencije za promociju, podršku i razvoj turizma Republike Severne Makedonije, gospodin Ljupčo Janevski, najavio prezentaciju makedonskih porodičnih vinarija. Prezentacija je bila deo 24. po redu Sajma turizma u Nišu, održanog u periodu od 30. marta do 1. aprila 2023. godine.

Moto ovogodišnjeg predstavljanja turističke ponude Severne Makedonije, zvaničnog partnera niškog Sajma turizma, bio je “Okusi život!”. U skladu sa tim je i poziv gospođe Jadranke Klariќ Kimovske da Makedoniju doživimo kroz nepogrešiv spoj lokalne hrane i vina.
Gospođa Klariќ Kimovska je vlasnica vinoteke Wine Berry u Skoplju, koja je fokusirana na prodaju vina proizvedenih u malim, porodičnim vinarijama. Na sajmu u Nišu je predstavila ruralnu stranu makedonskog vinskog turizma, kojeg odlikuju tradicionalni makedonski ambijent i jedinstveno iskustvo interakcije sa članovima porodice koja proizvodi vino.
“Ne nudimo luksuz, već otvaramo naše domove za vinske turiste”, kazala je gospođa Klariќ Kimovska, objašnjavajući da se time uspostavlja veoma važna dimenzija turističke ponude Severne Makedonije, a to je uživanje u najboljoj domaćoj hrani u kombinaciji sa kvalitetnim vinima. Pored toga, vinski turizam koji razvijaju male porodične vinarije obuhvata organizaciju piknika u vinogradima, učestvovanje u berbi grožđa, biciklističke ture kroz vinograde i specifične događaje koji povezuju jedrenje i vino, umetnost i vino, i pešačenje i vino.

Promocija malih porodičnih vinarija je usledila nakon što je Vlada Severne Makedonije, u vreme pandemije, dala dozvolu da se one registruju. Time su stekle uslov da svoja vina prodaju na otvorenom tržištu, a ne samo u okviru svojih vinarija. Vlada je i finansijski podržala rad malih vinarija. Rezultati su vidljivi već posle dve godine posvećenosti kvalitetu vina, dizajnu ambalaže i promociji – osvojeno je dosta internacionalnih vinskih nagrada.
Uporedo su ove vinarije investirale i u razvoj vinskog turizma, te deo njih već ima degustacione sale i male apartmane za smeštaj turista. Projekat za mapiranje, podršku i razvoj vinskog turizma malih porodičnih vinarija je ponudila organizacija Increasing Market Employability (IME), uz podršku Ambasade Švajcarske u Skoplju. Nosilac projekta je gospođa Jadranka Klariќ Kimovska.
“Mogućnost za prezentaciju na sajmovima turizma u Beogradu i Nišu smo dobili od strane Agencije za promociju i podršku turizma Republike Severne Makedonije, kako bismo dali publicitet vinskom turizmu malih vinarija, za koji smatramo da ima veliki potencijal”, navela je Klariќ Kimovska, podsećajući prisutne šta su preduslovi neophodni za proizvodnju kvalitetnih vina: “Makedonija obiluje jakim suncem i zemljom pogodnom za vinogradarstvo. Zato imamo voćna crvena vina punog ukusa, sveža bela i razigrana roze vina, pa čak i male količine penušavih vina”.
Neke od malih porodičnih vinarija koje neizostavno morate posetiti su Kartal i Brzanov Artisan u skopskom vinskom regionu, Tristo i Old School u veleškom, a podrum Popovi, vinarije Naumčevi i Maksimilijan u tikveškom vinskom regionu; zatim, vinariju Jostela u Valandovo vinskom regionu, a Mali sv.Kliment i Manastir u ohridskom regionu. Tu su još i vinarije Peškov, Arabeska, Paradžik, Jakovlevski, Badi, Klinčarov – sve one nude novo iskustvo ruralnog vinskog turizma u Severnoj Makedoniji.

Izvor: Gordana Momčilović Ilić za Turističku prizmu

Foto: Gordana Momčilović Ilić za Turističku prizmu